Monday 20 February 2012

Halal ke Haram?



Bercakap mengenai iklan di blog, ia akan memberi pendapatan bagi mereka yang bijak. Namun berapa ramai yang ambil berat akan halal dan haram pendapatan melalui pengiklanan?

Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas, dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang jelas, dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat yang kesamaran yang kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya. Dan barangsiapa yang terjatuh dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkara-perkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati. (Hadith riwayat lmam al-Bukhari dan Muslim)

Halal itu jelas. Haram itu jelas. Antara kedua-duanya adalah syubhah. Maka tinggalkanlah syubhah kerana apabila sesuatu yang halal bercampur dengan haram, maka haram juga hasilnya. Wang dari hasil pendapatan halal atau haram bila ia digunakan untuk makan, maka akan menjadi darah daging seseorang itu. Maka akan dibakar bahagian tubuh yang tumbuh dari pendapatan haram dengan api neraka.

Wang hasil blogging boleh jadi haram dari beberapa faktor:
-iklan benda haram
-iklan subahat benda haram
-iklan wanita tak tutup aurat
-entri ada gambar tabarruj
-entri ada gambar tak tutup aurat
-entri ada gambar arak/promosi arak/promosi benda² haram
-entri melaga²kan org
-entri mengumpat/fitnah/kutuk orang
-entri perkara yg tipu/tak benar
-dan lain²

Jadi kalau dah terbuat macam mana?
-insaf/taubat
-padam benda² yg dilarang tu
-minta maaf pada org² terkena fitnah atau terkena kata² kesat
-cuba usaha takkan post perkara² begitu lagi
-bayar zakat dan sedekah (bersihkan harta)
-usaha cari jalan untuk blog tidak berkait perkara syubhah atau haram
dan lain² lagi..

p/s: Adakah kita sanggup memberi diri sendiri, isteri/suami, anak², sahabat, kaum muslimin dan muslimat makan bara api neraka?

credit: syahirul.com







simple thing but a lot of meaning (o_0)

No comments:

Post a Comment